uitgebreide bijsluiter
spacer uitgebreide bijsluiter
Bronnen

In deze review gingen we op zoek naar wetenschappelijk onderzoek over het antwoord op de vraag hoe bij toekomstige leraren geschiedenis secundair onderwijs een op diversiteit gerichte houding kan worden aangeleerd die het geschiedenisonderwijs zinvol, haalbaar en leerbaar maakt voor leerlingen van etnisch-culturele minderheidsgroepen. We beperkten ons tot studies in het Engels en het Nederlands vanaf het jaar 2000. We vonden er slechts vier. Dat is enigszins verrassend gezien het maatschappelijk belang van de thematiek. De onderzoekers richtten zich daarbij voornamelijk op de evolutie in diversiteitshouding én de visie op het geschiedenisonderwijs bij aspirant-leerkrachten.

Literatuurlijst van de opgenomen studies

onderzoek verbonden aan soort onderzoek methode participanten*
Harris & Clarke (2011) Cambridge Journal of Education

peer-reviewed

Universiteit Southampton (GB) kwalitatief actieonderzoek

duur: 3 schooljaren

vragenlijsten interviews 17 aspirant-leerkrachten master geschiedenis tijdens stage
Virta (2009) Intercultural Education

peer-reviewed

Universiteit Turku (FIN) kwalitatief

duur: 9 maanden

vragenlijsten interviews essay portfolio 22 aspirant-leerkrachten master geschiedenis tijdens stage
Wagemakers & Patist (2012) Kleio Hogeschool Utrecht (NL) kwantitatief

duur: 2 schooljaren

casussen 207 aspirant-leerkrachten bachelor geschiedenis bij lesvoorbereiding
Klein (2010) Curriculum Inquiry

peer-reviewed

Universiteit Leiden (NL) kwalitatief

duur: moment-opname

interviews met behulp van stellingen en een casus 5 leerkrachten in multi-culturele klassen, waarvan één beginnende leerkracht

Harris, R., & Clarke, G. (2011). Embracing diversity in the history curriculum: a study of the challenges facing trainee teachers. Cambridge Journal of Education, 41(2), 159-175.

Virta, A. (2009). Learning to teach history in culturally diverse classrooms. Intercultural Education, 20(4), 285-297.

Wagemakers, B., Patist, J. (2012). ‘Hé, die les gaat over mij!!!!’ Multiperspectiviteit in de geschiedenis(les). Kleio. Tijdschrift van de verenging van docenten in geschiedenis en staatsinrichting in Nederland, 53, 50-54.

Klein, S.R.E. (2010). Teaching History in the Netherlands: Teachers’ Experiences of a Plurality of Perspectives. Curriculum Inquiry, 40(5), 614-634.